Profil na Facebooku zamiast strony www – wady i zalety

28 Cze 2017 | Social Media

Choć obecnie szablony stron na Facebooku różnią się od siebie nieznacznie, to być może wkrótce się to zmieni i będzie można bardziej spersonalizować wygląd fanpejdży. Stosunkowo niskie koszty (przynajmniej na początku) i łatwość obsługi powodują, że firmy, zwłaszcza małe, rezygnują z posiadania strony www na rzecz firmowego profilu na Facebooku. Takie rozwiązanie ma zarówno wady, jak i zalety. Zanim podejmiesz decyzję, warto je przeanalizować.

Na tego typu rozwiązanie decydują się często firmy z branży gastronomicznej i kosmetycznej. Nie jest to pozbawione sensu: foodtruck czy mobilna stylistka rzęs niekoniecznie chcą czy potrzebują strony www. Ponieważ często otrzymuję zapytania o to, czy tworzyć stronę, czy pozostać przy Facebooku, postanowiłam przyjrzeć się tematowi szerzej.

Na początek  – zalety. Założenie firmowego profilu na Facebooku jest proste i, co ważne, darmowe. Kilka ruchów i masz już swój firmowy fanpejdż. Teraz wystarczy uzupełnić przygotowanymi grafikami, wpisać to, co trzeba w informacjach, wymienić usługi i można zaczynać działać.

Kolejną zaletą posiadania profilu zamiast strony www jest większa możliwość interakcji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Ludziom wygodniej jest o coś spytać poprzez stronę na FB niż dzwonić czy pisać maile. Przychodzi powiadomienie i już reagujemy na zapytanie czy opinię naszego fana.

Niskie koszty i możliwość bezpośredniej komunikacji to moim zdaniem jedyne zalety posiadania fanpejdża zamiast (nie obok!) strony internetowej. Ponieważ takie rozwiązanie, choć kuszące, ma jednak znacznie więcej wad niż atutów.

Wadą posiadania strony na FB zamiast tradycyjnej strony internetowej jest choćby fakt, że znajduje się ona właśnie na Facebooku. Po pierwsze, z różnych przyczyn Facebook może ją zablokować. Spora liczba zgłoszeń i/lub naruszenie regulaminu serwisu mogą być tego przyczyną, a ty zostajesz bez strony. Jesteś zależny od regulaminu Facebooka, jego zmian i polityki wobec firm. Nie masz również własnej domeny tylko nazwę użytkownika w serwisie.

Ponadto posiadanie samego tylko fanpejdża może w niektórych klientach wywoływać nieufność. Mogą nie być użytkownikami Facebooka, mogą nie chcieć tam wchodzić. Mogą także mieć wrażenie, że nie jesteś profesjonalistą. Choć Facebook jest liderem wśród serwisów społecznościowych, wciąż nie wszyscy lubią i chcą z niego korzystać.

Kolejnym minusem jest mała przejrzystość. Na stronie internetowej możesz panować nad zawartością znacznie lepiej niż na Facebooku. Tam, w sekcji informacje i usługi możesz nie zmieścić wszystkich wiadomości, a przebijanie się przez posty może być uciążliwe. Na stronie internetowej możesz umieścić zakładki z tak zaprezentowaną zawartością, jaka ci odpowiada.

Aby być widocznym na Facebooku, musisz przechytrzyć jego algorytm, tak zwany Edge Rank. Musisz mieć fanów, a kupno martwych dusz z Bangladeszu i nachalne zapraszanie znajomych nie przyniesie ci żadnych korzyści. Musisz więc skonfigurować kampanię, która przyciągnie na twoją stronę więcej osób. Nawet jeśli będziesz mieć już pewną liczbę fanów, mogą oni wskutek działania algorytmu nie widzieć twoich postów w aktualnościach, więc musisz od czasu do czasu przeznaczyć określone kwoty na promowanie postów. Jeśli natomiast twoje usługi i produkty związane są z branżami, których reklamowania Facebook zakazuje, promowanie będzie w ogóle niemożliwe.

Komunikacja na Facebooku nie jest prostym zadaniem. Jeśli weźmiesz to na siebie, musisz zdobyć wiedzę na ten temat. Przykładów złej komunikacji w przypadku małych firm jest naprawdę wiele. Możesz również zlecić prowadzenie fanpejdża specjaliście, wtedy jednak musisz również posiadać przynajmniej podstawy wiedzy na ten temat.

Posiadanie strony internetowej, odpowiednio zoptymalizowanej pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach, pozwala szybciej odnaleźć ją przez wpisanie odpowiednich fraz. Facebookową stronę również możemy znaleźć, jednak nie możemy jej optymalizować i rozwijać tak, jak strony internetowej.

Podsumowując: najlepsze efekty daje połączenie działań na Facebooku (o ile ich potrzebujesz, ale o tym w kolejnych wpisach) i stworzenie profesjonalnej, niekoniecznie skomplikowanej, strony www.

Share This